Keresés
Hallgass minket
Keresés
Keresés
Hallgass minket
Keresés

Fenyegetően lengeti az üzemanyagár-sapkát a kormány

Epizód lejátszása
Üzemanyagár-csökkentés

Önkéntes árcsökkentésre szólította fel a kormány a hazai üzemanyag-kereskedőket. Az igazi mozgásteret azonban nem a kiskereskedelmi árrés kínálja az olcsóbb benzin és gázolaj eléréséhez, hanem az azokra rakodó adók, elsősorban a jövedéki adó, amelynek mérséklésére a költségvetés jelenlegi helyzetében nincs mód.

Az érdemi üzemanyagár-csökkentés megoldása az adózási oldalon van

Nagy Márton április végén arra szólította fel a hazai üzemanyag-kereskedőket, hogy önkéntes alapon igazítsák áraikat a régiós átlaghoz, vagyis csökkentsék azokat. A nemzetgazdasági miniszter ehhez egy kéthetes határidőt is megszabott, és kilátásba helyezte, hogyha nem teljesül a kormányzati elvárás, akkor komolyabb eszközök alkalmazására, vagyis az üzemanyagár-sapka újbóli bevezetésére is számítani lehet. A piaci szereplők egyértelműen tartanak ettől, hiszen a korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kiskereskedők egy részének egyenesen a létét fenyegeti egy ilyen intézkedés.

Az üzemanyag-kereskedők kiskereskedelmi árrése valahol 5-7% körül lehet. Ha úgy akarunk árat csökkenteni, hogy ezt az árrést faragjuk, akkor viszonylag korlátozott a mozgásterünk. A megoldást az adózási oldalon érdemes keresni. Magyarországon jelenleg háromféle adóteher rakódik az üzemanyagokra: a kiskereskedelmi különadó, a jövedéki adó és az áfa. A jövedéki adó ráadásul az áfa alapját képezi, tehát az év eleji jelentős jövedéki adó emelés egyben áfateher növekedés is jelentett.

Erre azért volt szükség, mert az elmúlt években olyan mértékben gyengült a forint az euróval szemben, hogy az EU-s minimumszint alá csökkent a hazai üzemanyagokra meghatározott jövedéki adóterhek mértéke. A kormány a kötelezettségszegési eljárás elkerülése érdekében emelte az adó mértékét, amelyet azonban jóval az elvárt minimumszint felett határozott meg (mintegy 30-40 forinttal).

Szlovákia az üzemanyagok adóterveinek ideiglenes csökkentésére készül

A szlovák ellenzéki párt, az SaS azt javasolja, hogy az északi szomszédunknál érvényes magas üzemanyagárakat az áfa és a jövedéki adó csökkentésével mérsékeljék. Erről törvényjavaslatot is beterjesztett, amelyet a szlovák parlament megfontolásra el is fogadott.

A javaslatba foglalt egyik intézkedéssel az Európai Unió által jóváhagyott legalacsonyabb szintre csökkentenék az üzemanyagok jövedéki adóját, ami körülbelül 20 centtel alacsonyabb árat eredményezne a benzin esetében. A másik javaslat szerint 20-ról 8 százalékra kell csökkenteni az üzemanyagok áfáját. Ehhez az Európai Unió jóváhagyására is szükség van, de a szlovák kormánynak lehetősége van ezt ideiglenesen is bevezetni.

Az Európai Bizottság tudni véli, miért borult meg tartósan a magyar költségvetés

„In Depth Review” néven az Európai Bizottság évente ad ki elemzést azoknak a tagállamoknak a makrogazdasági helyzetéről, ahol egyensúlyi problémák léptek fel. A Magyarországról készült legutóbbi ilyen jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a hazai költségvetési egyensúly megbomlásában szerepet játszott a gazdaság általános adóterhelésének utóbbi években történt csökkenése, amit nem követett a kiadások korrekciója. Az elemzés készítői arra is felhívják a figyelmet, hogy az adócsökkentés egy része tulajdonképpen abból fakad, hogy az erősen adóztatott lakossági fogyasztás részaránya visszaszorult a GDP-ben.

Kreatívan küzdenek az európai nagyvárosok a tömegturizmus ellen

A tömegturizmus hosszú évek óta komoly problémákat okoz világszerte: túlzsúfolt utcák, túlterhelt tömegközlekedés, a környezetre, a helyi gazdaságra és a lakáspiacra nehezedő problémák. Ennek következtében egyre gyakoribbak a drasztikus intézkedések, amelyeket a turistaáradattól leginkább szenvedő európai nagyvárosok hoznak: a Kanári-szigeteken tízezrek tüntetnek, Amszterdamban 12,5% az idegenforgalmi adó, Barcelona is nemrég emelt, míg Velence belépési díjat szed.

25 százalékos vám kivetését tervezi az EU a kínai elektromos autókra

Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke még 2023 őszén jelentette be, hogy az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatot indít a kínai elektromos járműgyártók ellen. Ezzel a döntéssel azt próbálják megakadályozni, hogy a hatalmas állami támogatások segítségével alacsony áron tartott kínai elektromos autók még nagyobb mértékben árasszák el a piacokat.

A probléma elsősorban abból adódik, hogy míg az európai autógyártók állami támogatására rendkívül szigorú uniós szabályok vonatkoznak, addig Pekinget e tekintetben nem köti semmi: a kínai cégek korlátlan központi pénzcsapokhoz férnek hozzá, ha kutatás-fejlesztésről, gyárbővítésről vagy likviditási problémák megoldásáról van szó.

A szubvencióellenes vizsgálat várhatóan ez év novemberében zárul le, de az Unió valószínűleg már a nyáron ideiglenes vámokat vethet ki a kínai elektromos autókra.

Csatlakozzon a vitához

További epizódok

Epizód 71