Keresés
Hallgass minket
Keresés
Keresés
Hallgass minket
Keresés

Van új a NAV alatt: ez már rég nem ugyanaz az adóhivatal

Epizód lejátszása
Van új a NAV alatt - különkiadás

A podcast első különkiadásában a NAV szóvivője, dr. Kis Péter András volt a vendégünk, aki izgalmas történetekkel, érdekes információkkal és kvázi kulisszatitkokkal szolgált az elmúlt évtizedben jelentős átalakuláson átesett magyar adóhatóság életéből.

Nomen est omen. Érett már ez a találkozás, hiszen bár munkánkból fakadóan sok mindent tudunk a magyar adóhivatalról, annak működéséről, logikájáról, rengeteg olyan kérdés merült fel bennünk, amelyek átbeszélésére talán egy podcast adás teremti meg az optimális műfaji kereteket. Örömmel töltött el bennünket, hogy dr. Kis Péter András, a szervezet szóvivője is hasonlóan vélekedett és nyitottan fogadta az ötletet, amikor megkerestük.

Az elmúlt évtizedben hatalmas változáson, fejlődésen ment át a magyar adórendszer. Ennek egyik fontos vetülete, hogy gyors ütemben zajlik a rendszer digitalizációja. Néhány évvel ezelőtt eljutottunk oda, hogy papír helyett gyakorlatilag valamennyi adóbevallást elektronikusan kell, illetve lehet benyújtani. Nemzetközi szinten is komoly eredménynek számít, hogy a magyar adóhatóság a rendelkezésére álló adatokból ma már mindenki számára elkészíti a személyi jövedelemadó bevallás tervezetét, amit az adózónak csak el kell fogadnia vagy ki kell egészítenie.

A fejlődés másik fontos vetülete a segítő adóhatóság koncepciójának megvalósítása. Egy évtizedek óta hangoztatott elképzelést sikerült végre a szavak szintjéről a tettek szintjére emelni az elmúlt években. Ha úgy tetszik, ennek a koncepciónak az egyik látványos eleme a NAV által összeállított SZJA bevallás tervezet is, vagyis az, hogy a magánszemélyek többségének már nem kell bevallást tennie. Apróság, de változott az adóhatóság szóhasználata is: az állampolgárokat már nem adózónak, hanem ügyfélnek hívják.

A segítő adóhatóság koncepciójának működése a NAV ellenőrzési stratégiájában is tetten érhető. Fontos céllá vált az önkéntes jogkövetésre ösztönzés, vagy a hibátlan adatszolgáltatás érdekében az adózók támogatása. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adóhatóság az együttműködő, jogkövető magatartást tanúsító adózókat segíti, és szankciók helyett támogatást nyújt a hibák javítására.

Az elmúlt években nagyot változott az adóellenőrzések menete és fókusza is. Sokkal kevesebb a nagy ellenőrzés, és sokkal több az irányított, amikor a NAV a rendelkezésére álló adatok elemzését követően célzottan ellenőriz magánszemélyeket, cégeket, cégcsoportokat, sőt akár egész iparágakat.

A beszélgetés során alapvetően ezeket a folyamatokat szerettük volna körbejárni.

A műsorban elhangzott főbb témák időrendi sorrendben a következők voltak:

Ukrajnai menekültek

  • Milyen többletfeladatokat jelent ez a NAV számára?
  • Hogyan történik a menekültek beléptetése az országba?
  • Részt tud-e vállalni az adóhivatal a humanitárius akciókban?

A magyar adórendszer digitalizációja

  • Melyek voltak ennek a folyamatnak a legfontosabb állomásai?
  • Mik a kézzelfogható eredmények?
  • Hogyan folytatódik a digitalizáció?

Adóellenőrzések

  • Hogyan változott az adóhatóság ellenőrzési stratégiája a digitalizáció hatására?
  • Mekkora adatvagyon áll a NAV rendelkezésére?
  • Hogyan lehet ezt az adatvagyon felhasználni az ellenőrzésekhez?

A magyar adóhatóság működése

  • Mennyi a NAV létszáma?
  • Milyen változások, szervezeti átrendeződések történtek az elmúlt években?
  • Több vagy kevesebb a munkája az adóhatóságnak?
  • Hogyan alakult át a munkakörnyezet, a stílus az elmúlt években?

Új honlapja van a NAV-nak

  • Miért volt erre szükség? Miért nem a régit fejlesztették?
  • Honnan merítettek inspirációt?
  • Mik voltak a fejlesztési szempontok?

Az adóhatás a közösségi médiában

  • Milyen közösségi csatornákon érhető el a NAV?
  • Ezzel mi a szervezet célja? Hogyan és kiket akar megszólítani?
  • Hány követője van az adóhatóságnak?
  • Lehet-e ügyeket intézni ezeken a felületeken?

Edukáció

  • A pénzügyi tudatosság és az általános pénzügyi ismeretek növelése érdekében mit tesz a NAV? Milyen edukációs tevékenységet folytat ezen a téren?
  • Egyáltalán ez a szervezet feladata, hatásköre?

Célok és tervek

  • Milyen feladatok állnak most az adóhivatal előtt?
  • Milyen rövid és hosszútávú tervei vannak a szervezetnek?
Csatlakozzon a vitához

További epizódok

Epizód 18